Vicke Lindstrand 1904 - 1983
Zweedse glaskunstenaar uit Göteborg.
Vanaf 1950 ontwerper en daarna directeur van de afdeling design van de glasfirma Kosta.
Hij wordt vooral gevierd vanwege de technische behendigheid van zijn geëmailleerde en gegraveerde glas, vervaardigd via een breed scala aan technieken, waarvan hij er vele een revolutie teweegbracht. Hoewel de stukken van Lindstrand in de jaren na zijn dood zeer verzamelbaar zijn geworden, werden ze tijdens zijn leven gebagatelliseerd. Zijn werk werd namelijk halverwege de eeuw afgewezen door de tentoonstellingscommissie Design in Scandinavia.
Lindstrand begon zijn carrière als grafisch ontwerper. Studeerde commerciële kunst en begon een carrière in commerciële illustratie voordat hij zich toelegde op glaswerk. In 1928 kwam hij in dienst bij Orrefors, waar hij experimenten begon met geëmailleerd glas – vooral vazen in Graal-stijl – die uiteindelijk werden tentoongesteld tijdens zijn ontwerpdebuut op de Wereldtentoonstelling van Stockholm in 1930. De twaalf vazen die daar werden tentoongesteld waren baanbrekend en fantasierijk en vormden een vooruitblik van de uitbundigheid van zijn latere Orrefors-werk, zoals in zijn Pearl Driver Vase (1936), waarin een enkele zwevende duiker werd afgebeeld die afdaalde in stromingen en bellen. Terwijl hij dergelijke ontwerpen produceerde, bleef Lindstrand experimenteren; bij Orrefors pionierde hij, samen met Gustav Bergkvist en Edvin Öhrström, met de Ariel-techniek, waarbij luchtbellen ter decoratie in omhuld gekleurd glas worden geplaatst.
In 1942 verliet Lindstrand Orrefors om te gaan werken voor Uppsala-Ekeby, een keramiekfabrikant, waar hij baanbrekende stukken ontwierp met eenvoudige lijnen en sterke uitdrukkingen, zoals zijn Vase in Ceramic (ca. 1950). Na tien jaar bij het bedrijf te hebben gewerkt, ging hij in dienst bij Kosta-glasfabriek. Volgens de legende stond in het Orrefors-contract van Lindstrand dat hij na zijn vertrek tien jaar lang niet in de glasindustrie mocht werken. Bij Kosta ontwierp Lindstrand kunstglas vergelijkbaar met zijn Orrefors-oeuvre, maar hij gebruikte meer kleur; Tot zijn bekendste stukken behoren zijn Höst Vase en zijn Atlantis Vases (beide ca. 1950), waarin visnetlijnen werden afgebeeld naast mensen of scholen vissen.
Lindstrand verliet Kosta in 1972 en stapte over naar de in Åhus gevestigde Studio Glashyttan, waar hij tot het einde van zijn carrière bleef. Hij overleed in 1983.
Voor referentie zie boek "Design van de 20ste eeuw" van Taschen, pagina 422