Meydam, Floris
Meydam (1919 – 2011) is geboren te Leerdam. Hij komt in 1935 in dienst bij de Glasfabriek als assistent op de ontwerpafdeling. In 1943 volgt hij een studie aan de Glasschool bij Andries Copier. Van 1944 tot 1947 is hij docent aan de Leerdamse glasschool en vanaf 1949 leider van de ontwerpafdeling van de glasfabriek.
In 1947 worden in het Stedelijk Museum Amsterdam zijn eerste ontwerpen voor glasplastieken en decoratief glaswerk tentoongesteld, waaronder een in 1945 door Meydam ontworpen schaal, getiteld: "De wonderbaarlijke visvangst". Op het affiche van het museum is een door Meydam ontworpen gedecoreerde vaas afgebeeld. Vanaf 1947 ontwerpt hij verschillende glazen panelen en ramen met figuratieve afbeeldingen, zoals bijvoorbeeld: "De Appeloogst" (1947 – Stedelijk Museum Amsterdam) en het gedenkraam "Sint-Maarten" (1950 – gemeente Elst). Ook ontwerpt hij gedecoreerde ramen voor het station in Leerdam en het Vondelparkpaviljoen, beide in 1947 en later in 1950 ramen voor chocoladefabriek De Baronie en rijlwielfabriek Union. In 1949 volgt hij Andries Copier (1901-1991) op als hoofdontwerper van de Glasfabriek Leerdam.
Vanaf 1951 ontstaan zijn eerste ontwerpen voor gebruiks- en verpakkingsglas. Na 1984 is hij free-lance medewerker.
Tijdens zijn werkzaamheden voor de Glasfabriek Leerdam en ook gedurende zijn vrije periode maakt Meydam ook uitstapjes naar het keramiek. In 1956 ontwerpt hij voor Regina het succesvolle servies ‘Black Princess’. Dit servies verschijnt later, weliswaar tegen zijn zin in, ook in andere kleuren op de markt, zoals b.v. ‘Charming Princess’ (wit- beige), ‘White Princess’ (wit – wit), ‘Lucky Princess (wit – grijs) en nog 4 andere kleurenvariaties. Ook ontwerpt Floris Meydam vanaf 1968 serviezen en bloemenvazen voor aardewerkfabriek Fris te Edam, in 1970 bloemenvazen voor Hofstra te Herwijnen, in 1988 voor Flora te Hardenberg en voor De Porceleyne Fles te Delft. In 2003 ontwerpt hij espresso- en cappuccinokopjes en in 2005 vazen voor Goedewaagen.
De vormgeving van zijn gebruiksglas en unica toont veel verwantschap met de Scandinavische glaskunst uit de jaren 50 - 70.
Bronnen:
- Floris Meydam Designer, Glas galerie Leerdam, Uitgeverij Glaswerk, Leerdam, 1997
- Moderne Nederlandse Glaskunst 1900 - 1992, T.M. Eliens e.a., Uitg Antiek Lochem, 1993